السبت، ٢٥ ديسمبر ٢٠١٠

بيان رقم 16 .. حرما يا حج ...


السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ... السلام عليكم ورحمه الله ..

سبحان الله والحمد لله ولا حول ولا قوة الا بالله ..اللهم آتي نفوسنا تقواها وزكها أنت ..

- حرما يا حج ...

- استغفر الله العظيم من كل ذنب عظيم .. الله لا تؤاخذنا بما فعل السفهاء منا .. اللهم ما..

- بـــابااااااااا ...

- بابا ! بذمتك مش مكسوف وانت هلف زي الحيطه كده وبتقول بابا ! يابني انا وانا ادك كنت مخلف اخوك محمد .. انت جبله ياد مبتحسش ؟!

- يا بابا انت لسه مصلي اتقي الله في ابنك ..

- هيقولي بابا تاني ... 

- امال ااقولك ايه بس مانت مكتوب في البطاقه ابويا انا جبت حاجه من عندي !

-  بص متقولش اي حاجه .. لو عايز رضا ابوك عنك سبني في حالي واخفي من وشي ..

- طيب حاضر هخفي .. بس عايز منك فلوس الاول .. 

-فلوس ! انا مش لسه مديك 5 جنيه اول امبارح ! لحقت تخلصها 

- 5 جنيه ايه يا با .. ااااه قصدي يعني انا عايز فلوس الكورسات عشان الدكاتره حلفوا ليعلقوا العيال الي مادفعوش فلوس الكورس ..

- كور ايه يا خويا ؟ باسم الله ما شاء الله انت بتاخد كورسات كمان ... انت بقالك كام سنه في الكليه ياد ؟ 

- ليه الاحراج ده بس .. 

- احراج .. هو انت بتحس يا بعيد ولا بتنكسف علي دمك .. احمد ربنا اني لسه باكلك اصلا .. 

- انت كمان مش عايز تاكلني .. الله يسامحك يا عم .. محسسني اني كل يوم باتغدي سيمون فيميه وبليل بتعشي جبنه ميلكانا .. 

- لو مش عاجبك عيشتنا ياخويا انزاح وريحني وريح نفسك .. 

- لا يا عم متهونش عليا اسيبك .. انت مهم كان ابويا بردو ... المهم انا عايز الف وخمس .. قصدي الفين جنيه ... 

- ****** ده انا متجوز امك باتنين وعشرين جنيه !

- طيب ايه رايك اديك انا متين وعشرين جنيه وتجوزني ؟! 

- ومالو يا حبيبي اجوزك هو انا عندي اغلي منك .. اخفي من وشي دلوقتي وبكره الصبح ان شاء الله هتلاقي عروستك تحت السرير .. مبسوط ! 

- سرير ايه يا بابا هو انا هتجوز شمبانزيايه .. انا عايز الفلوس ورايا مزاكره ...

- قال يعني قوي الواد فالح .. عوض عليا عوض الصابرين يا رب .. 

- يا بابا انت المفروض تفتخر بيا .. حد طايل اليومين دول يبقي عنده عيل في صيدله ودكتور قد الدنيا .. 

- دكتور الندامه ياخويا جتك البله فيك وفي منظرك .. ده انت حتي مش عارف تديني الحقنه ومعري ابوك كل يوم قدام الغريب ..

- الفلوس يا حج الله يكرمك .. 

- روح خد من امك هي معااها فلوس علي قلبها قد كده .. ( طبعا ابويا هارش اني قلبت امي في الفلوس قبل ماعدي عليه ) 

- سالتها مش معاها .. 

- ولا انا معايا .. 

- يا عم مانت معاك الفلوس علي قلبك قد كده .. يلا بقي عشان ورايا مزاكره والعيال مستنيني تحت .. 

- وهتزاكروا في انهي غرزه ان شاء الله ؟ 

- غرزه العراقي .. . قصدي في بيت احمد العراقي صاحبي ..

- طيب بص يا عم الخفيف .. انت اخرك معايا 200 جنيه .. اديهم للاستاذ الي بيديك وقوله يبوس ايده وش وضهر .. 

- استاذ ! 200 ! ايه يا عم انت فاكرني شغال صبي مكوجي ! انا عايز فلوس الكورس عشان اعرف اخد ورق المراجعه منه .. 

- دقيقه كمان وال 200 هيبقوا 20 .. 

- يا بابا بس .. 

- بابا .. طيب وغلاوه امك عندي مهتاخد غير 100 

- هات يا عم ال 100 وامري لله .. حسبي الله ونعم الوكيل ...

0 التعليقات:

إرسال تعليق

Twitter Bird Gadget