الاثنين، ٢٠ ديسمبر ٢٠١٠

بيان رقم 15 ... اول خطوة في طريق الضياع .. (:


النهارده كان يوم تااااااااريخي في مسيرتي الممتده ل 17 سنه مع التعليم ... كان عليا النهارده امتحان ماده ال applied ودي امتداد لماده متخلفه عقليا اسمها العقاقير .. حاجه كده ملهاش صنف اللازمه في الحياه .. بندرس فيها النباتات الطبيعيه الي بيتصنع منها الادويه ... بندرس كل حاجه عن النبات ده الا الحاجات الي ممكن تستفيد بيها ... النبات ده بينزرع فين .. مين عم الحاج الي زرعه .. اتقص ازاي .. اتنشف ازاي .. وحجات خرف علي هذا المنوال ... طبعا انا عندي تاريخ مشرف مع امتحنات العملي .. متفهمش بيحصلي ايه جوة لجنه الامتحان .. المهم انا قولت ايه انا هبيع القضيه ... وهرمي تكالي علي الله .. حليت حليت ... محلتش اهو مفيش جديد بردو وانا متعود علي كده ... 

اول لما دخلنا المعمل جريت بسرعه علي العامل .. 

- عم عاطف حبيب قلب امي .. ازيك يا كبيرنا منور والله .. 

-الله يكرم اصلك يا دوكتور .. ايه مزاكر ولا زي كل مره .. 

- لالا متخافش مزاكر .. بس بردو انت البركه بتاعتنا .. 

- ماشي يا دوكتور .. اول لما تتزنق اهرش بس في دماغك .. وهتلاقيني في قفاك علي طول وهقولك البودر الي معاك ايه .. 

- حبــــــــــــــــــــــبيب قلبي يا عم عاطف والله ... انت المفروض تبقي معيد مش عامل والنعمه .. 

سبت عم عاطف بعد مظبطت الاداء ودخلت في البنش في المكان الي همتحن فيه .. 

دقيقه كده ولقيت معيد بيان علي وشه غضب ربنا قال بصوت اجش كده .. ااقفلو البااااااااااب .. ومتدخليش حد تاني انا استكفيت خلاص .. اطفي النور يابني وشدوا الستاير ... 

انا سمعت الكلمه دي روحت ماسك البنطالون وقلت بناقص ام ال40 درجه .. بس الواحد يطلع بشرفه من المعمل 

- شغل البروجيكتور يابني في يومكوا الاسود ده .. الله يخربيت دي شغالنه علي الي عايز يشتغلها

سبت البنطالون وقولت الحمد لله انا ظلمت الراجل .. المهم المفروض هيعرض علي البروجيكتور 3 سبوتات واحنا هنتعرف عليهم ونكتب تاريخ كل واحده من ساعت مزرعوها لحد معصروها ... 

- شغل اول سبوت يابني ... 

لسه برفع دماغي عشان اشوف لقيت المعيد الرخم بيقول .. غـــــــــــــــــــــير .. 

بصيت للواد الي علي يميني لقيته كاتب Rhubarb .. بصيت عالواد الي علي الشمال لقيته كاتب Ginger  .. روحت هرشت في دماغي كده وبعدين قولت يلا .. ورحت خابطها liquorish 

لسه جاي بكتب المعلومات بتاعت السبوت لقيت عم عاطف جه .. قولتله خير يا عم عاطف .. قالي انا لقيتك بتهرش قولت يبقي انت مزنوق .. قولتله لا يا عم عاطف انا بهرش عشان دماغي فيها صراصير بعيد عنك .. اتكل بقي عشان مش فاضي لامك .. 

السبوت الي بعدها كانت حاجه عجيبه كده شبه اللوح بتاعت فن جوخ .. متفهملهاش اول من اخر .. ببص عالواد الي علي يميني لقيته بيبصلي .. ببص للي علي شمالي لقيته بيبصلي هو كمان .. قولتلهم خلاص يا جدعان انتوا هتصوروني .. بناقص 5 درجات يعني .. 


السبوت التلته بقي ربنا كرمني وعرفتها .. بس مكنتش فاكر الاستخدمات بتاعتها ايه .. بصيت حوليا كده ملقتش حد غير الواد محسن الرخم .. الواد ده دمه تقيييييييييل بغباء بس الصراحه دماغه نضيفه وواد دحاح .. قولت معلش  اللي تكره وشه يحوجك الزمان لقفاه ..

- محسن .. يا محـــــــــــــــــــــسن .. محسن .. رد يابن الجزمه انا عارف انك سامعني  .. 

- عايز ايه يا عم زفت ...

- انت كان عليك 4 جنيه بتوع ال flask الي انت كسرتهالي ومدفعتهمش لحد دلوقتي ... 

- فلاسك ايه الله يخربيتك ده وقته .. 

- طيب بص .. قولي ال uses  بتاعت السبوت التلته ونبقي خالصين .. 

- اه يا نتن يابن ال **** ماشي يا عم اكتب .. 


وراح ملاني البتاعه زي الكتاب مبيقول ...

.. المهم خلصنا العك الي في الاول ده ودخلنا علي البودرات .. المفروض بينزل 4 بودر كل 2 mix  مع بعض .. في بودرات بتبان من شكلها وريحتها وفي حجات لازم تشوفها تحت الميكرسكوب ( المفروض يعني ) بس غالبا انتو لو معرفتوش من بره يبقي كل سنه وانت طيب وتروح تجمع ورقك عشان متشترهوش تاني في التخلفات .. ( فكر اقتصادي بحت ) 


المهم فتحت اول باكت وفضيت الي فيه .. اشم يا عم الحاج .. مفيش اي ابن كلب  .. ادوق .. بردو مفيش لحد مكلت نص الباكت تقريبا رغم انه طعمه يقرف الكلب ..

المهم كده صورتي وانا قاعد بمتحن تخلفات اكتملت قدامي بنسبه كبيره .. بس قولت نعمل محاوله اخيره .. 

هوبا روحت هارش في دماغي .. ابص حواليا .. فين عم عاطف .. مفيش عم عاطف .. قعدت اهرش ربع ساعه لما قربت اتقرع .. لحد مظهر عم عاطف  .. ايه يا عم انت كنت فين الله يخربيتك .. شوفلي كده البودر ده ايه ... 

دب صباعه في البودر لما خلص الشويه الي باقيين .. وبعدين بصلي كده ورفع حاجب ونزل حاجب .. لحد مبقي شبه ميمي شكيب كده .. وقالي .. والله معارف يا دوكتور .. بس هو يا سينا .. يا هيوسايمس ... 

بصيتله كده بكل اسي وانا الدمعه هتنزل من عيني ... 

- ابوس رجل امك ... اتاكد .. انا مستقبلي بيضيع يا عم عاطف وامي جالها السكر ... وابويا معدش راضي يصرف عليا .. 

قالي بص  .. عشان انت حبيبي بس .. اكتبه هيوسايمس وعلي ضمانتي  ... 

- ايوة كده .. هو ده الشغل يا كبيرنا .. شوفلي بقي الي في الباكت التاني ده ايه .. 

لسه جاي بافتحه لقيت رئيس القسم ذات نفسه بينادي علي عاطف ودماغه بتطلع دخان ... 

- انت يا جعر ... انت بتعمل ايه عندك .. تعالي هنا متعطلش الطلبه .. 

كنت عايز ااقله انت مال اهلك انت بس قولت يلا مش مشكله .. انا الكبير .. وروحت خابط اي اسمين من غير مافتح الباكت اصلا  وسلمت الورقه .. وقولت عشانا عليك يا رب

وانا خارج عم عاطف جري عليا كده .. 

-الحلاوة يا دوكتور ... 

بصيتله كده بصه احتقار واشمئزاز .. وقولتله .. اخفي من وشي الساعه دي .. حلاوتك في التخلفات ان شاء الله ... 


0 التعليقات:

إرسال تعليق

Twitter Bird Gadget