الأربعاء، ٨ ديسمبر ٢٠١٠

بيان رقم 11 .. بطييييييييييييييييييييييييييييخ (:



ما لا شك فيه اليوم وفي عصر العولمة التي نعيشها وضخامة البيانات والمعلومات المتوفرة بين أيدينا حيث يتطلب منا العمل الجاد لاستغلال تلك المعلومات في عملية تنظيمية وتحليلية لها للوصول لقرارات أو التنبؤ على الأقل في وضع إستراتيجية للعمل خلال سنوات قادمة ، وطبعا احنا هنا في مصر عارفين قيمه التعليم عشان كده جامعه القاهره رقم 1765 علي مستوي العالم ...

والسبب في نظام التعليم الفاجر ده هو الدكاتره ... احنا ما شاء الله اللهم لا حسد عندنا نخبه من الدكاتره ولا استاف جامعه كامبردج

طبعا انا مليش اي احتكاك بالدكاتره بتوعنا غير في امتحان الشفوي .. او بالاصح الامتحان الوحيد الي بيتعلم عليك فيه .. تدخل انت و 3 صحابك زي الورد للدكتور .. تطلعه من عنده عاهات غير صالحين للاستخدام الادمي ..

متفهمش هيستفيد ايه يعني لما يهزقك .. يعني انا فاكر مره حصل معايا موقف لذيذ قوي مع دكتور ظريف بغباء ..

دخلت لدكتور من الدكاترة معروف انه عصبى أوى أوى
و بيتخانق مع دبان وشه

المهم أول ما دخلت مكتبه
ما بصش عليا أصلا

و قام منادى بأعلى صوته
يا نفييييييييييييييييييييييييييييييسه
(دى الي العامله الي في المكتب بتاعه )
جات نفيسه و قالتله أيوه يا باشا!!
الدكتور (و بطريقة مرعبة): القهوة اللى انت عاملاها زى الزفت ايه القرف ده؟!

نفيسه :معلش يا باشا حقك عليا أعملك غيرها
الدكتور: ايه اليوم الأسود ده
حاجة تقرف
(على فكرة كل ده أصلا و أنا قاعد ما اتكلمتش ولا كلمه و عايز الأرض تنشق و تبلعنى)

الدكتور: و انت كمان هتخنقنى زى اللى قبلك و لا هتخلص و تنجز؟
أنا: ان شاء الله هجاوب يا دكتر
الدكتور: ؟؟hdkgvk;jsdgljg;sjkhjhvjkl/sdfh/lsjhl
(ده المفروض انه سؤال فارما لكن أنا مفهتش حاجة منه أصلا بالرغم انى كنت مذاكر كويس أوى)

لحظات من الصمت الرهيب سادت أجواء لجنة الشفوى
لا نسمع فيها سوى صوت عقارب الثوانى فى ساعة الحائط اللى فوق نفوخ الدكتور

و دخلت نفيسه بالقهوة :اتفضل يا باشا روق دمك مفيش حاجة تستاهل
الدكتور: انتى شايفانى مجنون و بأشد فى شعرى وللا ايه؟
(بصراحة كنت عايز أقوله أيوه فعلا بس ما رضتش اتكلم)

المهم توجه بنظره اليا
و قاللى هسألك سؤال تانى علشان ما نفضلش فى المكتب المؤرف ده لحد الصبح

الدكتور: gdghlfglhsdfgvhk;gvsfh;sjsbh lhsfghkl ??
بصراحة السؤال كان صعب و مش مفهوم أصلا

بس قلت لازم أرد و أقول أى حاجة
ابتديت اتكلم و اكسب وقت
ماهو برضه لازم أقول أى حاجة علشان ما آخدش الصفر الكبير
و لسه بابتدى اتكلم و اعمل تقسيمه
لقيته قام من مكتبه كالمارد الجبار
و بأعلى صوته صاح قائلا:
هو أنا بتاع بطييييييييخ؟ شايفنى بتاع بطييييييييخ؟ ماشى بعربية كاروووو و بأقول عا السكينة؟
اطلع برررررررره
بررررررررررررررررره!!!!

:D

في بردو دكاتره من النوع الي شايف نفسه .. زي مره دكتور external سالني سؤال معرفتوش ... قالي مهو اكيد انت متعرفش .. ولا الي بيدرسلك يعرفه .. ولا اينشتين نفسه يعرف ... انا بس الي عارف الاجابه ... ( اسم النبي حارصك وصاينك )

بردو مره دكتور قعد يسال فيا وانا مش عارف اجاوب .. يسأل وانا مش عارف اجاوب .. راح قالي هسألك اخر سؤال لو جوبت هديك الفول مارك .. ايه الفرق بينك وبين الحمار .. .. كنت عايز ارد عليه واقوله التربيزه الي قدامك دي يا دكتور بس قولت معلش انا الكبير ...
واحد صحبي بردو بس في كليه هندسه حكالي موقف ظريف جدا .. الدكتور بيساله ..

انبوب طويل وقائم مليان زيت لزوجته عالية
وبعدين كان المفروض إن احنا بنرمي كرات معدنية أقطارها مختلفة في الزيت ده ونحسب سرعتها عشان نجيب لزوجة الزيت بعد كده بحسبة بسيطة
المهم الدكتور جابله التجربة دي وقاله ايه الفرق لما نحط بدل الزيت ده ملوخية؟؟؟ (على فكرة الدكتور كان بيتكلم جد والله)
الولد السؤال استفزه راح قايل للدكتور نرمي بدل الكرات دي أرانب
أكيد خمنتوا اللي حصل بعد كده

1 التعليقات:

غير معرف يقول...

kont mot2keda en el dr da mn 9esm el phrma
hhhhhhhhhhhhh

إرسال تعليق

Twitter Bird Gadget