الجمعة، ٢٥ فبراير ٢٠١١

بيان رقم 22 .. يا مسهل يا رب .. (:

  •  
  • يا جدعان انا كنت في الكليه النهارده .. كل المواد دخلت الكونترول وخلاص بكره بالكتير النتيجه هتظهر .. 
  • انت متاكد يابني ولا بتفسي زي كل سنه ؟ 
  • عيب عليك كلام اكيد .. النتيجه بكره ان شاء الله
  • ربنا يستر يا معلم  .. 
  • خير ان شاء الله .
طبعا بعد التصريح الفظيع الي ادلي بيه الواد العبيط ده من شويه انت قاعد علي اعصابك .. ومش مستحمل كلمه من حد ولا عارف تنام ولا تاكل وقاعد طول اليل الترم المنيل علي عين اهله بيمر قدامك .. كل سؤال سبته .. كل سؤال كنت عارفه بس مفتكرتوش .. كل سؤال كنت فاكره حاجه وكتبته حاجه تانيه خالص ...  كل التهزيق الي اتهزقته في امتحنات الشفوي ... ويبدا قرينك يتكلم معاك .. 

  • كان لازم يعني تعمل نفسك فزلوك وتهذي قدام الدكتور ! لما انت مش عارف الاجابه بتفتي ليه ! متقوله مش عارف 
  • خلاص والنبي متقرفش امي .. انا كنت اعرف منين يعني انه هيتنرفز كده لحد ميرمي كبايه الميه في وشي ! مانا بقالي 6 سنين بقتي في الشفوي محدش عملي كده قبل كده .. 
  • خلاص استحمل بقي يا معلم الي هيحصلك ! 
  • خلاص الله يحرقك قرفت امي  ... ادخل نام عشان انا اتخنقت منك 
  • انام ازاي بس ! مين هيجيله نوم النهارده .. كل مافتكر واحنا قاعدين في اللجنه .. وانا عمال ااقولك غش من البت الي جنبك وانت عاملي فيها محترم ...
  • اعمل ايه بس مانت شايف البت بتخبي مني اهزق نفسي اكتر من كده يعني ! 
  • لا يا عم خلينا قاعدين كده علي اعصابنا لحد مالنتيجه تظهر 
  • ملكش فيه والنبي وغور بقي عشان انا كرهت عيشتي بجد ! 
  • حاضر انا ماشي وسيبهالك خالص .. بس لما تقفل موبايك بكره وتقعد تعيط تحت البطانيه متبقاش تنادي عليا .. 
  • اه يابن التـــــــــــــــــــــيت 
  • اهو انت ! 
 الساعه بقت 4 الفجر وبردو مش عارف تنام .. الفجر يادن تقوم جري تتوضي وتصلي .. قال يعني قوي الايمان بيخر .. بعد كده الدعاء المعتاد .. 
يا رب .. يااااااااااارب انت عالم بحالي .. يا رب انجح بس دي اخر سنه .. انا لا عايز جيد ولا حتي مقبول .. انا عايز اشيل علي درجتين بس وانجح بالرافه .. يا رب اعدي السنه دي علي خير وانا هصلي كل الفروض في الجامع .. وهبطل اخنق علي امي .. ومعنتش هنزل مع العيال الفشله الي مصاحبهم وهبقي بني ادم كويس .. يا رب يا كريـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــم ... 

طبعا بعد النفحات الايمانيه العطره دي والاجواء الروحانيه الي بترف رف في الاوضه بتاعتك هتحاول تنام .. اينعم مش هيجيلك نوم .. بس ممكن تنام علي 10 الصبح كده

علي 4 العصر كده بتصحي  مخضوض علي صوت موبايل  .. 

  • الو .. 
  • ايه يا معلم انت لسه نايم 
  • اه هعمل ايه يعني ؟ النتيجه ظهرت ؟ انا شلت كام ماده ؟ قول يا عم عادي متخبيش عليا .. فيتو وفارما وابلايد صح ؟
  • يانهار ازرق هو انت ممكن تشيل فيتو وفارما وابلايد ؟
  • يا عم يا رب تيجي علي قد كده .. ايه هي لسه مظهرتش ؟
  • لا يا معلم لسه .. 
  • امال ايه الكلام مفيش اخبار هتظهر امتي ؟ 
  • لا والله بس شكلها لسه بكره  .. 
  • يا ###### .. لسه هستني بكره تاني ! انا جالي جفاف من القلق 
  • يا عم متخفش ربنا هيسترها ان شاء الله 
  • طويب لو عرفت حاجه اديني تيليفون قشطه ؟ 
  • عاش  .. 
تبدا ترتاح نفسيا شويه وتطمن ان لسه قدامك كام ساعه هتعيشها بكرامتك في البيت المنيل ده ..  تروح للاب وتشغل اي حاجه لعبد الباسط حموده .. وتفتح الفيس وتويتر عشان تشوف الدنيا فيها ايه .. ومفيش مانع بردو كل شويه تشيك علي جروب الكليه يمكن تلاقي حاجه كده ولا كده ... 
- يا جدعان النتيجه ظهرت دلوقتي انا جبت امتياز .. كله يقول مبروك ! 
 امتياز ايه ابن العبيطه ده هو في حد بيجيب الحجات دي في كليتنا ! 
- يا جدعان النتيجه ظهرت دلوقتي علي موقع الكليه .. انا جبت جيد جدا .. لولولولولولي .. 
- تبدا تشك في نفسك وتتطمن ان النتيجه كويسه والناس ناجحه ومظقططه والحياه زي المربي .. 
 بعد متمر بمرحله الانكار الي فاتت دي تبدا تحاول تفتح موقع الكليه عشان تشوف انت هببت ايه .. هتبدا تحاول تفتحه من 6 العصر كده .. وهيفتح معاك علي 1 بليل او 3 الفجر بالكتير .. وطبعا انت كل ده علي اعصابك وخلاص هيجيلك تبول لا ارادي من القلق ..
فجاه يفتح الموقع معاك بعد متكون نشفت .. تدخل الكود بتاعك وتستني ساعه كمان لحد ميفتح .. وانت عمال توهم نفسك بالجيد والمقبول والحاجت الفاجره دي .. لكن فجاه بينتهي الحلم الجميل ويبتدي الهم التقيل .. تقعد نص ساعه تقلب علي جيد مفيش .. مقبول .. ممكن تلاقي واحده او اتنين وكده يبقي ربنا كرم من واسعه وتقعد تبص للضعيف من كل الاتجهات علي امل انها تتحول بقدره قادر مقبول .. وتقعد تعمل ريفريش تلاتين مره لحد متقتنع انها ضعيف خلاص مفيش مفر ..
ساعتها بقي تبدا تعد علي صوابع اديك ورجليك انت شايل علي كام درجه .. وتشوف كام بيبر وكام عملي وايه منتهي وايه مكمل الترم التاني لحد ميجيلك ساكته قلبيه وتفوق وانت في المستشفي وعندك شلل نصفي وفقدت القدره علي النطق .. وهنا بقي هيطلعلك قرينك .. 
  • مش قولتلك زاكر من اول السنه ؟ 
  • اي ببب بوو بيي بااا 
  • بتقول ايه مش فاهم منك حاجه ؟ 
  • اي ببب للمااا ممنننن كلب 
  • مش فاهم منك حاجه بس شكلك بتشتم .. عموما هطلع اجدع منك ومش هسيبك .. انا راشق معاك ويانا يانت يا معلم (:   (:

2 التعليقات:

غير معرف يقول...

hhhhhhhhhhhhhhh wallahy by7sl

Rami .. يقول...

kolna haza el ragol :D

إرسال تعليق

Twitter Bird Gadget